Legalizacija pobačaja, irski crkveni establishment i papa Franjo


Izvor: Wikipedia

Autor/Izvor: SUPRA, Reuters/tportal 180613,110713, Večernji list 220613

Objavljeno: 16.07.2013.

Printaj članak

Podijeli s prijateljima na:    


Ključne riječi:

Legalizacija pobačaja, irski crkveni establishment i papa Franjo

Papa Franjo nije sklon teškim riječima koje često i zastrašuju pa u nekih izazivaju suprotne osjećaje od željenih. Eventualne prigovore nekim zakonima, prepušta lokalnim biskupskim kon­ferencijama ili možda još više lokalnim političarima jer vidi da je to

 

U noći od četvrtka na petak irski je parlament  usvojio zakon koji dozvoljava pobačaje u medicinski izvanrednim slučajevima ili ako je majka djeteta suicidalna. Tjednima prije toga su trajale ulične i parlamentarne bitke. Vlada je tvrdila da se ništa u praksi neće promijeniti jer iako je  pobačaj načelno nezakonit - Ustavni sud je još 1992. godine dopustio  njegovu primjenu u slučaju kada je trudnici ugrožen život. Ipak, odluka Ustavnog suda ostavila je previše mjesta improvizacijama pa se to vlada odlučila formalnopravno regulirati. I dalje će „namjerno uništavanje nerođenog ljudskog života“ (dakle, pobačaj  u slučaju da trudnici nije ugrožen život)  predstavljao kazneno djelo a ženi koja će zakon  prekršiti -  kao i  zdravstvenom osoblju koje bi joj pri tome pomagalo -  slijedila bi kazna i do 14 godina zatvora.

Neposredan povod da se  irska vlada prihvatiti reguliranja osjetljivog pitanja legalizacije pobačaja - bili su ulični prosvjedi zagovornika liberalizacije - potaknuti smrću trudnice S. Halappanavar (31). Ona je u listopadu  2012., zbog snažnih bolova primljena  u bolnicu Galway. No, iako su liječnici  ustanovili da je u tijeku spontani pobačaj, odbili su okončati trudnoću a mlada je žena umrla od posljedica infekcije.

Vlada je stoga  u parlament  uputila prijedlog koji je usmjeren na spašavanje života žena, dopuštajući im prekid trudnoće u slučajevima 'rizika gubitka života uslijed fizičke bolesti' ili 'uslijed samoubojstva'. No, religiozne je zastupnike i predstavnike crkvenog establishmenta  osobito uzrujala odredba kojom bi se legalizirao pobačaj trudnici kod koje postoji rizik suicida. Iako će čak 3 liječnika (2 psihijatara + 1 opstretričar) morati potvrditi da je rizik od počinjenja samoubojstva 'stvaran i značajan' - takvo zakonsko rješenje su konzervativni zastupnici nazvali  'Trojanskim konjem' pomoću kojega će pristup pobačaju biti znatno olakšan.

Pod pritiskom svojih konzervativnih glasača - od drugog prijedloga legalizacije pobačaja odustala je i grupa žena-parlamentarki. One su naime, predlagale da se pobačaj dozvoli i u  slučajevima začeća kao posljedice incesta ili silovanja.

 

No, irski crkveni establishment  ipak smatra da je riječ o uvođenju široke legalizacije pobačaja na mala vrata. Kardinal Sean Brady nedavno je, kako piše Irish Examiner, izjavio da je njegov posao 'uvjeriti zakonodavce' da glasuju protiv tog novog zakona. Pripadnici  Katoličke crkve u Irskoj čak  su zbog zakona o legalizaciji pobačaja zaprijetili   premijeru Endi Kennyju i parlamentarnim zastupnicima ekskomunikacijom.


U tom kontekstu, prenosimo  napis Večernjakovog rimskog dopisnika  Silvija Tomaševića o papi Franji i o način na koji on vidi djelovanje sekularne države i djelovanje građana-vjernika u kontekstu svjetonazorskih pitanja kao što je to pobačaj.

 

„Papa Franjo nikada ne osuđuje, pa ni zakone o pobačaju i eutanaziji. Premda su neke agencije objavi­le kako se papa Franjo usprotivio zakonima o pobačaju i eu­tanaziji, u njegovu govoru takvi izrazi ne postoje. Nije ih riječju spomenuo… Nije ni osudio zakone kojima se to omogu­ćava. Nije pozvao ni politi­čare katolike na prosvjede protiv zakona o pobačaju…

Samo desetak dana nakon dolaska kardinala Bergoglia s položaja nadbiskupa Buenos Airesa na položaj rimskog biskupa napisali smo da u vrijeme pape Fra­nje više nećemo vidjeti na­slove tipa "Vatikan osuđu­je". Papa Franjo ne osuđuje, već upućuje.

Najjasnije se to vidi iz nekih njegovih govora. U nedjelju 16. lipnja na misi u povo­du Dana Evanđelja života, papa Franjo govorio je o životu i smrti, ali nije izgovorio izraze kao što su pobačaj, eutanazija, zaštita života od začeća do prirodne smrti, zaštita braka između muškarca i žene….

 

- Kažimo "da" ljubavi i "ne" egoizmu, kažimo "da" živo­tu i "ne" smrti, kažimo "da" slobodi i "ne" ropstvu i to­likim idolima današnjice, odnosno kažimo "da" Bogu koji je ljubav, život i sloboda i koji nikada ne razočarava - kazao je papa Franjo pred prepunim Trgom sv. Petra.

 

Evo, to je kazao o životu i smrti bez jakih riječi koje često i zastrašuju pa u nekih izazivaju suprotne osjećaje od željenih.

 

Nije zaprijetio ni onima koji se nisu pridr­žavali ili se neće pridržavati tih naputaka. Ne viče protiv zakona koji krše tzv. nepo­vredive vrijednosti kršćan­stva, već upućuje.

 

….Različita su mišljenja o takvu papinu držanju. Jedni smatraju da papa  Franjo nikad neće osuditi neki državni zakon i uvijek će govoriti o dobrome koji treba slije­diti. Eventualne prigovore nekim zakonima, prema takvu tumačenju, prepušta lokalnim biskupskim kon­ferencijama ili možda još više lokalnim političarima. Papa Franjo vjerojatno vi­di da je to način na koji bi trebala djelovati sekularna država.“ (Večernji  list od 22. lipnja 2013., Silvije Tomašević)

FUNBOX

Život 360 *Humor* Edumar * Mjerači

Dodaj RSS kanal RSS     Posjeti i naše stranice na: FB TW
web by Euroart 93
© 2010 SupraZdravlje. Sva prava pridržana.