*)Počinje Tjedan dojenja: Što (ne)smije jesti dojilja?


www.roda.hr

Autor/Izvor: SUPRA

Objavljeno: 1.08.2013.

Printaj članak

Podijeli s prijateljima na:    


Ključne riječi:

*)Počinje Tjedan dojenja: Što (ne)smije jesti dojilja?

Novoj je mami, dok brine o djetetu, za početak najvažnije da je dijete – sito.

 

Dojena beba ne treba nikakvu dodatnu hranu ni tekućinu tijekom prvih 6 mjeseci života. No što treba mami? Jedno od pitanja koje će si mlada mama postaviti je: “Smijem li ovo jesti dok dojim?”  Prvi dio odgovora je isti kao i za sve one koji se žele hraniti zdravo:

  • raznovrsna hrana koja sadrži uravnotežene količine bjelančevina, šećera i masti,
  • kod pripreme hrane dobro je držati se pravila da je najbolja ona hrana koja je najbliže izvornom stanju,  sa što manje začina i  kraćom obradom,
  • svježe sezonsko voće i povrće, peciva od cjelovitog zrna žitarica,  hrana bogatu kalcijem i bjelančevinama,
  • bolje je jesti češće a manje količine hrane, no  tri velika obroka dnevno,
  • praktično je da mama usvoji naviku da svaki put kad krene dojiti pripremi i za sebe mali obrok i  bocu/čašu vode koje će tijekom podoja  konzumirati. Tekućine će pomoći  u sprečavanju dehidracije  a   snack- tanjurić će  osigurati da jede raznovrsno, s mjerom i da uštedi na vremenu jer ima  primjerice – narezani sir, jogurt, kruh i krekeri od cjelovitih žitarica, rajčice, kuhane prokulice, svježe voće, cijelo ili izrezano povrće (mrkve, cikla...), tvrdo kuhana jaja, …se mogu  jesti bez ili s vrlo malo pripreme, dakle netreba potrošiti dragocjeno vrijeme…

 

S portala roda.hr, prenosimo nedoumice dojilja povezane s njihovom prehranom. Što ih to brine ili zbunjuje?

 

Dojenje i hrana koja ima sklonost izazivanju nadutosti, grčeva, vjetrova

„Mnogo puta majke s raznih strana, a često i od medicinskog osoblja, čuju savjete da je određenu vrstu hrane nepoželjno jesti dok se doji. Obično je riječ o “zabrani” mahunarki – graha, graška te kelja, cvjetače, slanutka… ponegdje je “zabranjeno” jesti i luk i češnjak… Ponekad se radi o pravim dijetama za dojilje te se prehrana, posve nepotrebno, svede na 3-4 “sigurne” namirnice. Ovakve “zabrane” ovise o podneblju, običajima i uglavnom nemaju nikakve utemeljenosti. Hrana koja ima sklonost izazivanju nadutosti, grčeva, vjetrova može se jesti, no ne valja pretjerivati – ukoliko to bude jednom tjedno, mala je vjerojatnost da će izazvati probleme."

Dojenje i  djetetovo prihvaćanjem novih okusa kod dohrane

"Raznovrsna prehrana dojilje ima još jednu prednost – hrana koju  konzumira mijenjat će okus njenog mlijeka te će se dijete na taj način izložiti različitim okusima puno ranije no što krene s dohranom. Često se ispostavi da upravo dojena djeca imaju manje problema s dohranom i prihvaćanjem novih okusa."

 

Dojenje i  alergijske reakcije

"Iznimka od pravila o raznovrsnoj prehrani dojilje je prisutnost alergijskih reakcija u obitelji jer to povećava rizik od alergija kod djeteta. U tom slučaju poželjno je da majka već u trudnoći, a nakon toga i za vrijeme dok doji, izbjegava konzumaciju poznatih alergena. Isključivo dojenje do dobi od 6 mjeseci, koje je i preporuka Svjetske zdravstvene organizacije, jedan je od načina odgađanja pojave neželjene reakcije, jer se dijete kasnije izlaže potencijalnim alergenima. Majčino mlijeko također sadrži antitijela, među kojima je i slgA, koji stvara zaštitni sloj na unutrašnjoj stijenci djetetovih crijeva, i na taj način spriječava prodiranje potencijalnih alergena. Mama bi trebala biti oprezna kod uzimanja hrane koja ima veći rizik za pojavu alergijske reakcije – prije svega:

  • kravlje mlijeko,
  • citrusno voće,
  • jaja,
  • kikiriki,
  • orasi,
  • lješnjaci,
  • riba
  • školjke...

 

To međutim ne znači da se majka za vrijeme dojenja sasvim treba odreći hrane koju voli. Jedino u slučaju da za vrijeme dojenja ili nakon njega primijeti da dijete ima reakciju koja se može povezati s nečim što je pojela, bilo bi dobro da na neko vrijeme izbjegava tu  namirnicu da bi se sumnja potvrdila ili odbacila."

 

Treba li dojilja piti puno mlijeka?

"Vrlo je popularno majkama savjetovati da piju puno mlijeka.To je savjet koji bismo mogli nazvati “polutočnim“ – bitno je da majka pije puno tekućine, no to ne mora biti mlijeko. Kravlje mlijeko nije najbolje rješenje iz dva razloga. Prvi je taj da se ono nalazi pri samom vrhu mogućih i jakih alergena, te ga je stoga dobro ili umjereno koristi ili izbjegavati, dok je drugi taj da u sastavu kravljeg mlijeka (koje je namijenjeno drugačijoj mladunčadi) postoje određene vrste bjelančevina koje naš organizam teško probavlja, a koje će kroz majčino mlijeko doći i u probavni sustav djeteta te mu uzrokovati nadutost i plinove (grčeve,kolike) i nepotrebno ga izgnjaviti. Kalcij koji bi majka trebala unijeti u svoj organizam putem mlijeka moguće je nadoknaditi drugom hranom – na primjer, tamnozelenim povrćem i sjemenkama (posebno sezamovim) ili kalcij  može uzimati  kao dodatak prehrani u tabletama.“ (www.roda.hr)

 

*) Svjetski tjedan dojenja - World Breastfeeding Week (WBW) 

obilježava se prvih sedam dana mjeseca kolovoza (1. do 7. kolovoza). Podržavaju ga  UNICEF, Svjetska zdravstvena organizacija (SZO), Organizacija za hranu i poljoprivredu UN-a (FAO) i Međunarodno udruženje pedijatara (IPA). 

FUNBOX

Život 360 *Humor* Edumar * Mjerači

Dodaj RSS kanal RSS     Posjeti i naše stranice na: FB TW
web by Euroart 93
© 2010 SupraZdravlje. Sva prava pridržana.