Sveti Patrik vs. Sveti Josip ili „Svi smo mi Irci..."


irska zastava

Autor/Izvor: IZVOR

Objavljeno: 17.03.2015.

Printaj članak

Podijeli s prijateljima na:    

Sveti Patrik vs. Sveti Josip ili „Svi smo mi Irci..."

Zašto je irski Sv. Patrik „cool“ a zaštitnik Hrvatske Sv. Josip nije,  pa makar i u turističke svrhe? U utorak, 17. ožujka je Patrikovo, a u četvrtak 19., Josipovo. Vikend uoči 17. ožujka kao i na sam Blagdan sv. Patrika, fešta se diljem svijeta pa ga slave i Hrvati – bučno  i veselo. No, za Blagdan sv. Josipa, zaštitnika Hrvatske,  koji se obilježava 2 dana kasnije, mnogi ni ne znaju da postoji. Obilježavaju ga imendanskim feštama tek eventualno oni koji nose to ime.

Sveti Patrik se kao religijska svetkovina slavi  od  5. stoljeća  a  u turističko-promidžbene svrhe se počeo obilježavati   1995. godine kada je irska vlada započela kampanju da se taj blagdan iskoristi kao reklama za turizam i promociju Irske.

Sad bi netko mogao reći da je prosla­va Sv. Patrika globalno popularna ili jednostavno "cool”. Nema ništa loše u obilježavanju irskog blagdana kod nas. Ali je neobično ne imati osjećaja za vlastito, a objeručke prihvaćati  sve što dolazi iz „globalno-konzumerskog" svijeta…

Možda bi nam isprika mogla biti da je Sv. Patrik živio i djelovao u Irskoj dok  je Sv. Josip zaštitnik Hrvatske to postao  „samo“  zbog odluke Hrvatskog sabor iz daleke 1687. godine.

Ali zašto Hrvatska, „mala zemlja za veliki odmor/turizam“ nije od svog sveca zaštitnika i od njegova blagdana – poput Irske - napravila spektakl koji neće imati samo vjerski karak­ter? Doduše, na lokalnim razinama i  mi Hrvati  imamo “svetaca  koje privlače turiste“:  Sv. Jeronim Dalmatinac koji je preveo Bibliju, Sv. Šimun - koji je vlastitim rukama držao novorođenog Isusa - mumificiran počiva u Zadru u zlatnoj škrinji, najvrednijem djelu srednjovje­kovne zlatarske umjetnosti u Hrvat­skoj. Splićani slave Sv. Dujma, Dubrovnik živi za Feštu sv. Vlaha, koja je uvrštena i pod UNESCO-ovu zaštitu. Međutim, Hrvatska nema slične proslave na nacionalnoj razini.

 

“Netko može pri­govoriti Ircima da su komercijalizirali svoj blagdan. To jest realna opasnost budući da je tanka granica između popularizacije i banalizacije. Ali uz mudro upravljanje, to je očito i način da svoje vrijednosti i običaje nametnu svijetu, a i zaradimo.

Teoretičar baštine i muzeolog Tomislav Šola upozorava: Put u pakao kičerske turističke ponude popločan je uracima ambicioznih amatera.  Ako se njima prepusti posao planiranja u kulturi i baštini, malo je vjerojatno da  će izbjeći zamku nazvanu  „sindromom Mrduše Donje“…, nema te vrijednosti koja ne može biti upropaštena manjkom stručnosti, znanja i ukusa. Analiziramo li niz no­vonastalih turističkih manifestacija, netko bi mogao pomisliti da slavimo ne svoju povijest, već se karikaturalno odnosimo prema drugim narodima i njihovoj povijesti. Isku­stva drugih destinacija govore da loše podilaženje masovnom gostu završa­va trošenjem i odbacivanjem destina­cija."

 

Zato se nemojmo pretvarati u vlastite karikature ili tuđe loše kopije, već postanimo svjesniji vlastitog iden­titeta i ponosnije pokažimo svijetu što baštinimo. Mnogi nam ionako zavide na tome što imamo.

U to ime nazdra­vimo pivom u čast Sv. Patrika ako već želimo biti dio tog globalnog i dobro upravljanog brenda, ali nemojmo zaboraviti ni Blagdan sv. Josipa. Ipak on nad Hrvatima bdrje punih 328  godina.“ (IZVOR: kolumna Stanje duha  nacije, dr. sc. Božo  Skoko, Večernji list/Obzor 150314)

 

DAN SVETOG PATRIKA, 17. ožujka

kombinacija je religioznog, pučkog slavlja i turističke promidžbe Irske u spomen na dan smrti sveca zaštitnika te zemlje, Svetog Patrika. Kao religijska svetkovina slavi se  od  5. stoljeća  a  u turističko-promidžbene svrhe se počeo obilježavati u  20. stoljeću. Sve do 1970. godine, irski zakoni su zabranjivali pubovima da rade na taj dan (korizma!). No, početkom 1995., irska vlada započinje kampanju da se Dan Svetog Patrika iskoristi kao reklama za turizam i promociju Irske. Festival za Dan Svetog Patrika u Dublinu posjeti preko milijun ljudi.  Iako je korizma, u Irskoj se na ovaj dan ukidaju sve zabrane: jede se i pije (posebno pivo) do mile volje,  održavaju se  procesije i parade. Veselica se proširila i izvan granica Irske pa se uz potoke piva i zvuke irske glazbe slavi  u cijelom svijetu. U Australiji se zeleni  krov Sidneyske opere. U SAD-u  vodoskok ispred Bijele kuće prska zelenu vodu a zeleni se i Chicago River koju su prvi put obojili još 1962. godine. Te godine u nju je bilo ubačeno nekoliko tona zelenog povrća, da bi se već sljedeće godine počela koristiti posebna boja koja je dostatna da rijeka u čast sv. Patricka pozeleni na nekoliko sati.  Zašto zelena boja? U pobuni 1798. irski vojnici su se, da iskažu svoj stav i privuku pozornost, odjenuli u zeleno. Irci po tradiciji, 17. ožujka u čast sv. Patricka ukrašavaju revere, šešire ili kape stručkom zelene djeteline,  nose se zeleni šeširi i  zelene vrpce u kosi, a djeca nose trobojne, zeleno-bijelo-narančaste bedževe.

FUNBOX

Život 360 *Humor* Edumar * Mjerači

Dodaj RSS kanal RSS     Posjeti i naše stranice na: FB TW
web by Euroart 93
© 2010 SupraZdravlje. Sva prava pridržana.