Prilagođavanje prehrambenih navika u starijoj dobi


Autor/Izvor: Okrugli stol "Korisnost pravilne prehrane za aktivno - zdravo starenje i funkcionalnu sposobnost staračkoga pučanst

Objavljeno: 12.06.2011.

Printaj članak

Podijeli s prijateljima na:    


Ključne riječi:

Prilagođavanje prehrambenih navika u starijoj dobi

Osoba starija od 75 godina ima dnevnu energetsku potrebu koja je 20-25 % manja u usporedbi s mlađom odraslom osobom

 

Starija životna dob donosi fiziološke promjene koje zahtijevaju promijenu prehrambenih navika. Gubitak zubi, otežano  žvakanje, propadanje osjetnih stanica jezika (sve manje osjećamo okus hrane), smanjeno lučenje sline...Uz promjene u usnoj šupljini tu je još i razvoj kroničnih bolesti i oštećenja funkcije pojedinih organa i organskih sustava.

Osoba starija od 75 godina ima dnevnu  energetsku potrebu  koja je 20-25 % manja u usporedbi s mlađom odraslom osobom. Starenjem se smanjuje   mišićna masa i količina vode u tijelu, a  povećava se  rezerva masnoga tkiva. Posljedica je sniženje bazalnog metabolizma. Ukratko: smanjen  bazalni metabolizam  i  smanjena  tjelesne aktivnosti  zahtjevaju manji unos kalorija!!!

Uz fiziološke čimbenike kao što su promjene u usnoj šupljini i razvoj kroničnih bolesti, na prehrambeni status starijih osoba utječu i  psihološki, sociološki i ekonomski čimbenici, uključujući  uzimanje lijekova, koji mogu dovesti do gubitka apetita, slabljenja osjeta okusa i mirisa ili moguće interakcije lijekova s drugim prehrambenim tvarima, smanjujući tako njihovu apsorpciju.

Razvoj kroničnih bolesti i oštećenja funkcije pojedinih organa i organskih sustava, kao i prehrana siromašna vitaminima, mineralima i esencijalnim hranjivim tvarima, mogu dovesti do pothranjenosti i slabljenja otpornosti prema raznim bolestima.Sve to zahtijeva  promjenu  prehrambenih navika:  preorijentacija na nižekaloričnu prehranu ali koja  neizostavno treba sadržavati  sve esencijalne  hranjive sastojke.

Smjernice za  prilagođavanje prehrane starijih osoba -“preporučene dnevne  količine”
(
Američke akademije za znanost - Odbora za prehranu, RDA - recommended daily allowances) Iako  proces fizioloških promjena  povezanih sa starenjem i prehranom, u različitih ljudi napreduje različitom brzinom, generalno vrijede slijedeće smjernice:

Muškarac u dobi 51-75 godina ima dnevnu  energetsku potrebu  koja je 10 % manja u usporedbi s mlađim odraslim muškarcem te iznosi 2300 kcal.

Žena u dobi 51-75 godina ima dnevnu  energetsku potrebu koja je 10 % manja u usporedbi s mlađom odraslom  ženom te  znosi 2200 kcal.

Muškarac  stariji od 75 godina ima dnevnu  energetsku potrebu   koja je 20-25 % manja u usporedbi s mlađim odraslim muškarcem te iznosi 1800 - 2300 kcal.

Žena  starija od 75 godina ima dnevnu  energetsku potrebu   koja je 20-25 % manja u usporedbi s mlađom odraslom  ženom te iznosi 1650 do 2200 kcal.

U nastavku  su orijentacijske preporuke  zadovoljavanja energetskih potreba/ dnevni unos energije hranom:
Preporučen dnevni unos  bjelančevina za stariju osobu: 0,8 -1 g po kg tjelesne težine ili 12-14% sveukupnog dnevnog unosa energije.
Preporučen dnevni unos masti za stariju osobu: 60 - 80 g  masti  ili najviše  30% sveukupnog dnevnog unosa energije.Ako starija  osoba boluju od bolesti srca i krvnih žila potrebno je dodatno ograničiti unos masti. Zbog lakše probavljivosti i boljeg djelovanja na mijenu tvari, ulja su pogodnija za prehranu starijih osoba. Preporučuje se korištenje prirodnih, hladnim postupkom tiještenih ulja masline, buče, suncokreta i dr., također i korištenje ribljega ulja zbog visokog sadržaja omega 3 masnih kiselina. Preporučuje se ograničenje unosa masnoća s mnogo zasićenih masnih kiselina.
Preporučen dnevni unos ugljikohidrata za stariju osobu: 200- 250 g ugljikohidrata  ili  55-60% sveukupnog dnevnog unosa energije.
Temelj svakodnevne prehrane trebali bi činiti proizvodi od punog zrna žitarica ( integralni kruh, integralna tjestenina), krumpir i riža. Preporučuje se ograničenje unosa i izbjegavanje rafiniranih ugljikohidrata jer mnoge osobe starije dobi imaju  poremećenu toleranciju glukoze.
Preporučen dnevni unos vlakana za stariju osobu: 20- 35 g biljnih vlakana.

Vitaminsko-mineralna nadopuna (preporuka American Medical Association)
Ukoliko zdrave starije osobe svakodnevno koriste raznovrsne namirnice u prehrani, uključujući svakodnevno  konzumiranje  voća i povrće koje su  najbolji  izvor vitamina, minerala i biljnih vlakana - nije potrebno redovito koristiti vitaminsko-mineralne nadopune.
Međutim, ukoliko zbog smanjenog unošenja hrane ili poremećene apsorpcije hranjivih sastojaka prijeti opasnost od pojave deficitarnih stanja, potrebno je uvesti vitaminsko-mineralne suplemente koji po količinama pojedinih komponenti ne prelaze 150% RDA.

U prehrani starijih vrlo je važno naglasiti potrebu dovoljnog uzimanja tekućine (minimalno 8 čaša dnevno) zbog sprječavanja opstipacije i dehidracije starijih osoba. Uz pravilnu prehranu i prehrambene navike,  za aktivno zdravo starenje i održavanje funkcionalne sposobnosti nužna je i umjerena, redovita tjelesna aktivnost  te pozitivan životni stav jer tek njihova kombinacija daje najbolje rezultate za zdravlje svakog pojedinca.

FUNBOX

Život 360 *Humor* Edumar * Mjerači

Dodaj RSS kanal RSS     Posjeti i naše stranice na: FB TW
web by Euroart 93
© 2010 SupraZdravlje. Sva prava pridržana.