*Zdravlje na radu i PC: kako spriječiti probleme s očima, glavobolju, umor i ukočenost


Autor/Izvor: SUPRA

Objavljeno: 27.04.2015.

Printaj članak

Podijeli s prijateljima na:    


Ključne riječi:

*Zdravlje na radu i PC: kako spriječiti probleme s očima, glavobolju, umor i ukočenost

Oko drukčije reagira na slova s ekrana i ona na papi­ru, a do naprezanja očiju dolazi zbog teškoća pri izoštrivanju sli­ke s ekrana

 

Ljudi koji svakodnevno sati­ma sjede pred računalom često imaju problema s očima, glavoboljom, umorom, ukočenošću vrata….Otežano izoštravanje slike, crvenilo, suzenje i "pijesak" u očima te glavobolja simptomi su tzv. kompjutorskog zamora očiju koji se javlja u 80-90% osoba koje se na poslu ili u privatnom životu često služe računalom. Oči se jače umaraju pri gledanje u tekst na ekranu jer taj tekst  ne miruje, pa stalno mora­mo izoštravati sliku. Pri čitanju teksta koji miru­je (knjiga, novine) treba nam otprilike 9 sekun­di da dođemo do kraja reda i trepnemo, a pri gledanju u tekst na ekranu (u tekst koji ne miruje)  poku­šavamo što dulje držati oči otvorene i trepćemo dvostruko manje, tek sva­kih 16 do 20 sekundi. A da bi se rožnica dovolj­no ovlažila i vjeđe pokupi­le strana tijela, potrebno je treptati svakih 10 do 12 sekundi.

Ako se zbog nedovoljnog treptanja i vlaženja isuši površinski sloj rožnice,  pojavljuje se  tzv. sindrom suhog oka. Tu pomažu preparati u obliku kapi (tzv. umjetne suze) ili gela. No, najbolje je oti­ći na pregled oftalmologu koji će pouzdano ustanovi­ti jesu ti smetnje povezane samo s radom na računa­lu ili je posrijedi neka očna bolest.

Za one koji svakodnevno sati­ma sjede pred računalom  donosimo nekoliko savjeta koji bi mogli spriječiti ili barem  ublažiti  tegobe s očima.

 

Kakav nas položaj  za računalom najmanje umara?

  • udaljenost očiju od ekrana najmanje 60-tak centimetara,
  • središte ekrana treba biti otprilike 10 do 15 cm ispod razine oka (područje gledanja na ekran bi trebalo biti između 15 i 50 stupnjeva ispod visine očiju),
  • ekran bi trebao biti blago nag­nut unatrag,
  • udobno i pravilno sje­denje za računalom podrazumijeva uspravan oslonac, koljena u ravnini bokova, nošenje prikladnu odje­će i obuće,

 

Kakvo osvjetljenje za računalom čuva zdravlje očiju?

  • radni prostor uz računalo treba biti dobro osvijetljen a najbolja je neizravna okolna rasvjeta bez odsjaja. Primjerice dobro je kada je izvor  svjetla postavljen iznad računala (no, ne smije stvarati sjenu),
  • izvor svjetla ne smije izazivati odsjaja od monitora; trik za otkriva­nje odsjaja je stavljanje zrcala na monitor jer se u njemu vidi izvor odsjaja koji šteti očima.
  • pro­zori i rasvjetna tijela ne bi smje­li biti do stražnje strane ekrana jer svjetlost dolazi prema oku,
  • pro­zori i rasvjetna tijela ne bi smje­li biti niti do prednje strane ekrana da se od monitora računala  ne bi odbijala svjetlost i odsjaj dolazio do oka,
  • dobro je kada su prozori bočno a dnevna rasvje­ta dolazi sa strane te se izbjegava odsjaj,

 

Kakva mikroklima i ambijent oko računala pridonose očuvanju zdravlja?

Klima uređaji, centralno grijanje, duhanski dim, prašina, toneri iz pisača i ostali zagađivači imaju pozitivni elektični naboj, povećavaju razinu pozitivnih iona u zraku. Stoga treba uz računalo postaviti ionizator ili neki od prirodnih proizvođača  negativnih iona kako bi u zraku bilo dovoljno negativno nabijenih čestica:

  • ionizator (uređaj koji producira negativne ione),
  • sobni vodoskok,
  • svijeće (mirisne),
  • sobno bilje koje pročišćuje zrak (spatifilum, anturij, bršljan, kroton, kalanhoa, zlatni scindaps, nefrolepis/paprat. Izvor: www.deltanet.hr)

 

 

Kako odmoriti oči? U nastavku je nekoliko vježbi za opuštanje očiju za vrijeme rada na računalu.

 

Vježba 1:

  • Sjednite uspravno, opušteno i dišite polako.
  • Zamislite vertikalnu crtu ispred sebe i pogledom je pratite gore-dolje, bez pomicanja glave.
  • Zažmiri­te i opustite se.
  • Otvorite oči i ponovite vježbu, ali sad s vodo­ravnom linijom i pomičite oči lijevo-desno. bez pomicanja glave.  
  • Zažmiri­te i opustite se.
  • Kad otvorite oči, pogledajte prema gore i zatim kružite pogledom u jednu pa u drugu stranu. Završi­te pogledom prema gore.
  • Zažmiri­te i opustite se.

 

Vježba 2:

  • Protrljajte dlanom o dlan  kako bi se dlanovi ugrijali.
  • Prekrijte dlanovima oči, ali tako da ne doti­čete kapke. Osjetit ćete toplinu dlanova na očima.
  • Dišite pritom duboko i opušteno.

 

Još nekoliko prijedloga za odmor očiju i  smanjenje razvijanja proble­ma s fokusiranjem:

  • Pri radu na računalu često trepćite da se  smanji isušivanje očiju,
  • Povremeno svrnite pogled s ekrana, primjerice gledajte 10-tak  sekundi  u daljinu, najbolje kroz pro­zor, i tako opustite očne mišiće,
  • Ako se pri duljem radu pred računalom pojavi grebanje ili osjećaj kao da imate pijesak u očima, ublažite taj osjećaj suhoće umjetnim suzama (kapi za ovlaživanje očiju),
  • Nakon 1 ili 2 sata  neprestanog rada za računalom dobro je ustati i 10-tak minuta prošetati. To će goditi ne samo očima nego i  kralježnici.


D a n 
 z a š t i t e   z d r a v lj a  na  r a d u, 28. travnja

obilježavanjem ovog dana nastoji se utjecati na podizanje razine svijesti o provedbe zaštite na radu.

Svjetski dan sigurnosti i zaštite zdravlja na radu obilježava se od 2003. godine a iniciran  je od strane Međunarodne organizacije rada (ILO – International Labour Organization) s naglaskom na prevenciji bolesti i ozljeda na radu, temeljen na tripartitnoj osnovi i socijalnom dijalogu.
Nacionalni dan zaštite na radu obilježava se u Hrvatskoj od 2008.godine prema odluci Sabora.

FUNBOX

Život 360 *Humor* Edumar * Mjerači

Dodaj RSS kanal RSS     Posjeti i naše stranice na: FB TW
web by Euroart 93
© 2010 SupraZdravlje. Sva prava pridržana.