Neuro-znanost: kako odabrati pravu veličinu porcije?


Izvor*

Autor/Izvor: Izvor*

Objavljeno: 19.06.2015.

Printaj članak

Podijeli s prijateljima na:    


Ključne riječi:

Neuro-znanost: kako odabrati pravu veličinu porcije?

Emotivni konzumenti: prejedanje zbog tjeskobe,usamljenosti,tuge... Edukacija o veličini porcije može pomoći!a!

 

Koliko je točno hrane potrebno pojesti da bi došli do onog ugodnog stanja sitosti i zadovoljstva a da se ne prejedamo? Prevelika porcija hrane može nas dovesti u iskušenje da pretjeramo i gomilamo suvišne kilograme. Pa kako onda odlučiti koja je  prava veličina porcije za mene? I što je to uopće „1 porcija“? Ponekad netko drugi odlučuje o veličini porcije koju ću pojesti: vlasnik restorana za svoga gosta, roditelj za svoje dijete, proizvođač hrane za kupca u supermarketu…

 

Neuro-znanost o „suzdržanoj prehrani“

Nestlé Istraživački Centar (NRC), proveo je istraživanje  u suradnji sa Sveučilišnim bolničkim centrom Vaudois  u Lausannei (CHUV). Rezultati tog švicarskog istraživanja  daju dodatne dokaze da „kontrola prehrane“ temeljena na motivaciji i pažnji igra ključnu ulogu u izboru veličine porcije.

Voditeljica istraživanja  dr. Julie Hudry smatra  da onima koji su  „emotivni konzumenti", čije je prejedanje potaknuto tjeskobom, tugom ili usamljenošću, može nedostajati ta vrsta kontrole prehrane.

U istraživanju su žene normalne tjelesne mase zamoljene da pogledaju fotografije istog jela serviranog u porcijama različitih veličina, od malih do velikih, i odaberu „idealnu“ veličinu porcije koja će ih zasititi do večernjeg obroka.

Snimanje moždane aktivnosti ispitanica pokazalo je veći stupanj uzbuđenosti u onim regijama mozga koje se odnose na „vizualno i nagrađivanje“ kada su prvi puta vidjele fotografije porcija koje su naknadno procijenile kao prevelike, u odnosu na porcije koje su procijenile kao premale ili optimalne.

 

„Primijetili smo postojanje 2 paralelna mehanizma", kaže dr Hudry:

  • Prvi mehanizam je više orijentiran na brojanje - koliko je hrane na tanjuru, koliko kalorija sadrži i koliko ćete se osjećati ispunjenima nakon što se porcija pojede.
  • Drugi mehanizam je regulatornog tipa - procjenjuje koja je količina prikladna da bi se osjećali siti do idućeg obroka.

Međutim, i dalje neznamo da li je taj drugi mehanizam na neki način poremećen kod ljudi koji imaju tendenciju prejedanja.  Komunikacija vezana za taj regulatorni mehanizam je nešto što bi ljude moglo osvijestiti da kontroliraju svoj osjećaj gladi.“

Lisa Edelson,  znanstvenica s NRC-a, kaže da su neki ljudi nesvjesni veličine porcija koje poslužuju i jedu. Istraživanje provedeno na NRC-u pokazalo je kako je količina hrane koju su roditelji procijenili da serviraju svojoj djeci bila bitno drugačija od one koju su kasnije tijekom istraživanja u laboratoriju zapravo servirali svojoj djeci.

Nepromišljeno jedenje“ - nesvjesno „grickanje“ prilikom gledanja TV-a  je  još jedan faktor u prevelikom unosu hrane.  Grickalice mogu biti poslastice koje jedemo iz zadovoljstva, a ne kako bi nas zasitile. Ipak, i one doprinose ukupnom unosu kalorija što, dugoročno, može dovesti do debljanja.

Lisa Edelson zato preporuča poticanje ljudi da na tanjur izvade samo određenu količinu hrane, a ostatak da maknu sa stola. Čak i minimalan napor koji je potrebno uložiti za donošenje još hrane iz kuhinje može vas potaknuti na razmišljanje treba li vam ta hrana doista ili ne.

Istraživanja pokazuju da edukacija može utjecati na odabir ispravne veličine porcija. Iz tog se razloga Nestlé dobrovoljno obvezao na sva pakiranja proizvoda za djecu i obitelj do kraja 2015. godine staviti smjernice o preporučenim porcijama, kako bi kupci već na mjestu prodaje mogli donijeti informiranu odluku o kupnji.  Ova kompanija  također razvija  nove vrste ambalaže kako bi se kupci educirali o tome što predstavlja odgovarajuću veličinu porcije te kako bi im pomogla u pravilnom odabiru.

 

Svjetska zdravstvena organizacija (WHO) procjenjuje da je više od 600 milijuna ljudi u svijetu pretilo, a pretilost opisuje kao jedan od najvećih javnozdravstvenih izazova ovog stoljeća jer donosi povećan rizik od kardiovaskularnih bolesti, dijabetesa i moždanog udara.
(Izvor:Nestle*)

FUNBOX

Život 360 *Humor* Edumar * Mjerači

Dodaj RSS kanal RSS     Posjeti i naše stranice na: FB TW
web by Euroart 93
© 2010 SupraZdravlje. Sva prava pridržana.