*Tijelovo-državni praznik čije značenje nam je slabo poznato


Tijelovska procesija, svetkovanje Kristova tijela u euharistiji (Izvor:dubrovacki.hr)

Autor/Izvor: Izvor*

Objavljeno: 25.05.2016.

Printaj članak

Podijeli s prijateljima na:    

*Tijelovo-državni praznik čije značenje nam je slabo poznato

Koliko je malo poznato značenje ovog praznika, ilustrira epizoda iz 2001. godine kada je  hrvatski Sa­bora Tijelovo uvrstio u popis dr­žavnih praznika. Tom je prigodom novinar Jutarnjeg lista priupitao nekoliko zastupnika o značenju Tijelova. No, ni oni s političke lijevice, ni oni s desnice,  nisu znali objasniti značenje premda su upravo bili digli ruke da se  Tijelovo uvrstio u popis dr­žavnih praznika. Na sramotu zastupnika, toj je istoj sjednici - u sklopu zorne nastave - prisustvovala skupina đaka osnovnoškolaca koji su na pitanje novinara Jutarnjeg lista o značenju Tijelova znali odgovor. Za pretpostaviti je da su te 2001. godine - proglašenju Tijelova državnim praznikom u Republici Hrvatskoj - kumovali pragmatični razlozi poput onih vezanih uz turističku ponudu i prilagođavanje  običajima u zemljama iz kojih nam na Jadran dolazi najveći broj turista.

 

*Tijelovo, Tilovo, Brašančevo, Korosante  (26.05.2016.)

je od 2001. državni praznik RH a izvorno je  blagdan kojim Kato­lička crkva slavi Tijelo Isusovo. „Slavi se u četvrtak posli­je svetkovine Svetog Trojstva, pa se nadnevak seli po kalendaru jer, zajedno s Uskrsom, slijedi logiku ne­kadašnjega semitskoga lunarnog kalendara. U hrvat­skoj tradiciji zvao se i Brašančevo (po brašnu, čiji je deminutiv: brašance), u Dubrovniku i Korosante (talijanski: corpo santo). Tijelo svoje je, po vjerovanju svih kršćana, Isus na poslje­dnjoj večeri pretvorio u beskvasni pashalni kruh kojim je pričestio apostole, pozvavši da to čine njemu na spomen, pa je Tijelo Isusovo nazočno u euharistiji pod prilikom posvećene hostije pošto svećenik  obavi obred pretvorbe ili transsupstancijacije kru­ha u tijelo (i vina u krv Kristovu). Kršćani se primanjem hostije  mistično sjedinjuju sa svojim Bogom.

Proslavu Tijelova iniciralo je viđenje srednjevjekovne redovnice Julijane iz valonskog grada Liegea pa je tamošnji  biskup  1246.godine odredio svetkovanje Kristova tijela u euharistiji, a 1253. se blagdan počeo slaviti u Njemačkoj. Deset godina kasnije, 1263. godine  je u Orvietu, služeći misu, svećenik Petar Praški (koji je navodno sumnjao u transsupstancijaciju, o ko­joj su se tada vodile teološke rasprave) vidio kako iz ho­stije kapa krv. Nakon toga je papa Urban IV (neka­dašnji arciđakon u Liègeu), proglasio čudo te je od 1264. uveo zapovijedani bla­gdan Tijelova za svu Crkvu, zaduživši učena teologa do­minikanca sv.Tomu Aquinskoga da izradi bogoslužje za tu svetkovinu. Svetkovinu Tijelova je potvrdio i pa­pa Klement V na koncilu u Vienneu 1311-12., kada su i tijelovske pro­cesije proglašene središnjim dijelom svetkovine.“ (Izvor:  Inoslav Bešker, Jutarnji list 20150603)

 

** Tijelovske procesije

Tradicija tijelovskih procesija je krenula iz Koelna, između 1274. i 1279. godine: vjernici hodočaste, hodaju u povorci za Pokaznicom u kojoj je istaknuta hostija u kojoj je sadržan Gospodin. U Hrvatskoj je tijelovska procesija poprimila razno­vrsna pučka obilježja, osobito u Dalmaciji.

FUNBOX

Život 360 *Humor* Edumar * Mjerači

Dodaj RSS kanal RSS     Posjeti i naše stranice na: FB TW
web by Euroart 93
© 2010 SupraZdravlje. Sva prava pridržana.