Praznik rada: tržište rada i razlike generacija X, Y, baby boomeri


Autor/Izvor: SUPRA

Objavljeno: 29.04.2016.

Printaj članak

Podijeli s prijateljima na:    


Ključne riječi:

Praznik rada: tržište rada i razlike generacija X, Y, baby boomeri

Prošlogodišnji podaci govore da je među zaposlenima u  Hrvatskoj bilo 484.000  pripadnika Y-generacije/milenijaca, 602.000  pripadnika X-generacije i 380.000 baby boomersa. Što kažu  stručnjaci za ljudske resurse o  generacijskim razlikama među zaposlenicima? Kakva je pozicija pojedinih generacija na tržištu rada?

 

BABY BOOM GENERACIJA - djelatnici u dobi od 50 do 65 godina (rođeni nakon 1950.)

Po udjelu u američkom tržištu rada, baby boom generacija rođena nakon 1950., tek je nedavno ustuknula pred  Y generacijom (milenijcima), rođenom nakon 1980. godine. U Hrvatskoj je situacija drugačija. Baby boomeri su odavno potisnuti od ostalih dviju skupina zaposlenika -  X i  Y generacije. Na rad­nim se mjestima zadržalo samo 380.000 baby boomera, ljudi starijih od 50 godina.

Baby boomeri su rođeni nakon 2. svjetskog rata, u razdoblju  globalnog prosperiteta. Neovisno, radi li se o američkim ili  našim baby boomerima, generalno vrijedi da je ta generacija  rođena u doba global­nog optimizma, kad se svijet oporav­ljao od rata i sa zanosom obnavljao ili gradio nove odnose. A to se vidjelo i po velikom broju rođene djece. U Hrvatskoj se pedesetih i šezdesetih godina prošlog stoljeća godišnje rađalo 80-100.000 djece za razliku od današnjih 39.000. Psiholozi i sociolozi kažu da je za poslo­davce i zajednicu gubitak izlazak baby boomera iz svijeta rada jer se radi o generaciji koja je odrasla u poslijeratnoj materijalnoj oskudici, bez gadgeta koje imaju današnja djeca  ali zato u ve­drom i pozitivnom okruženju, puni entuzijazma, marljivi, timski igrači. No, u Hrvatskoj su okolnosti takve da se o baby boomerima više govori samo kao o novoj prijetnji mirovinskom su­stavu.

 

GENERACIJA X - djelatnici u dobi od 35 do 50 godina (rođeni nakon 1965.)

Na hrvatskom  tržištu rada dominira srednja X generacija. Prema prošlogodišnjim podacima, u nas je bilo zaposleno oko 600.000 ljudi u dobi od 35 do 50 godina života. Rado ih zapošljavaju na menadžerskim pozicijama jer se znaju prilagoditi i imaju veliku sposobnost timskog rada. Prema jednom istraživanju Ernst&Younga,  za poslodavce je   generacija X  vodeća zbog ovih karakteristika:

Spremnost na timski rad: Generacija X su najbolji timski igrači. Baby boomeri zaostaju za oko 10% a generacija Y zaostaje za čak 20%.

Spretnost u rješavanje problema: Generacija X je najspretniji u rješavanju problemskih zadataka.Baby boomeri zaostaju za oko 5% a generacija Y za 10%.

Poduzetost: Generacija X je nešto malo aspre generacije  Y po poduzetnosti, dok   baby boomeri zaostaju za 15%.

Marljivost/Radoholičari:  Najveći su radoholičari baby boomeri. Njima uz bok su i generacija X, dok generacija Y debelo zaostaje.

 

GENERACIJA Y/MILENIJCI- djelatnici u dobi od 15 do 35 godina (rođeni nakon 1980.)

Najmlađa generacija Y/ milenijci – su u SAD-u postali vodeća skupina zaposlenih, a u Hrvatskoj ih je  prošle godine bilo 480.000. To je prva generacija koja je odrasla u di­gitalnom dobu. Stručnjaci za ljudske resurse studiozno prate  generacijske razlike među zaposlenicima, a u zadnjem desetljeću u fokusu su im upravo milenijci jer na njima svijet ostaje. Evo nekih karakteristika koje se pripisuju generaciji Y:

  • lako komuniciraju ali više virtualno nego u stvarnom životu. Tek jedan od deset nema profil na  Facebooku a 25% ih ima više od 500 prijatelja na fejsu...Stereotip: „milenijci su vješti su u virtualnom, ali emotivni invalidi u stvarnom svijetu.“
  • informatički su pismeniji od starijih…Stereotip: „milenijci rasturaju za kompjuterom ali u međuljudskim odnosima rade propuste, ne poštuju  nadređene, neljubazni su  prema kupcima“.
  •  naučeni su raditi više stvari istodobno,  istovremeno djelovati na više fronta i  lako se prebacivati  s jedne aktivnosti na drugu pa brže svladavaju radne za­datke. I u radno i u slobodno vrijeme multitasking: chatanje, slušanje muzike ,igrice na internetu, Skype, društvene mreže, e-mail… Stereotip: „milenijci su površni u poslu i nesposobni  fokusirati se  na značajne aktivnosti“.
  • ne vole autoritete, ne vole disciplinu,  općenito ne trpe zadane forme i strogoću, protive se uhodanim normama ra­da i ponašanja, nije im jasno zašto tijekom radnog moraju ostajati u uredu koliko i drugi iako su napravili sve što se od njih očekuje…Stereotip: „milenijce su odgajali popustljivi roditelji pa su oni neopterećeni autoritetima, bućnost svijeta leži na plećima razmažene djece koja u rodi­teljskom domu nisu često imali prili­ke ćuti riječ 'ne', pa se tako ponašaju i u radnoj sredini.“

Mlađe generacije u svijetu rada zamjeraju starijim kolegama:

  • da se ne koriste dovoljno novim tehnolo­gijama i da žele zadržati staro stanje,
  • da presporo donose odluka, presporo puštaju informacije i  ne percipiraju brze i kaotične promje­ne u poslovnom okruženju/ tržištu
  • nedostatak fleksibilnosti i kreativnosti u pristupu poslu,
  • da su formalisti jer zbog neformalnom ponašanju i odijevanje ne  vrednuju stvarni učinaksvojih mlađih kolega,

 

Starije generacije u svijetu rada zamjeraju mlađim kolegama :

  • nedostatak discipline,
  • određenu površnost u pristupu poslu i nesposobnost  fokusiranja na značajne aktivnosti u poslu i nezainteresiranost  za konkretne rezultate.
  • Stariji kolege mlađima priznaju zasluge za pristup timskom radu, ali istovremeno vide brojne propuste u međuljudskim odnosima, odnosu prema nadređenima, kao i nedovoljno ljubaznom odnosu prema kupcima i klijentima.

FUNBOX

Život 360 *Humor* Edumar * Mjerači

Dodaj RSS kanal RSS     Posjeti i naše stranice na: FB TW
web by Euroart 93
© 2010 SupraZdravlje. Sva prava pridržana.