Prof. Goetz osnivač DM-a o stresu, motivaciji i smislu rada


Prof. Goetz je dao intervju

Autor/Izvor: www.spiegel.de

Objavljeno: 12.06.2011.

Printaj članak

Podijeli s prijateljima na:    


Ključne riječi:

Prof. Goetz osnivač DM-a o stresu, motivaciji i smislu rada

U intervjuu koji je dao „Der Spiegel-u“ osnivač DM-a govori o stresu, motivaciji za rad i smislu rada

 

Prema prošlogodišnjim podacima, lanac drogerija DM ima  više od 2.200 filijala širom Evrope sa 34.000 zaposlenih i godišnjim prometom od oko 5 milijardi eura. Uvjeti rada u DM maloprodajnom lancu su za obične smrtnike više  nego idealni: 14 plaća godišnje, prigodne

poklone četiri puta u godini, pripravnike šalju u kreativne radionice kako bi razvili svoju osobnost a u Hrvatskoj  je ta tvrtka osvajila titulu najpoželjnijeg poslodavca.

Osnivač DM-a  je prof. dr. Werner Götz koji je 1973. osnovao lanac drogerija i time potpuno promijenio sistem prodaje kozmetičkih i kemijskih proizvoda, pretvarajući drogerije u male samoposluge i time znatno snižavajući cijene.

U intervjuu koji je dao Der Spiegelu, uspješan poduzetnik i antropozof Götz Werner,  govori o motivaciji  za rad i smislu rada. Donosimo  izvode iz  tog intervjua:


SPIEGEL:  Koja vrsta stresa pogađa djelatnike DM-a?

Werner:  Dakako, uvijek se može dogoditi da nas termini pritišću… ali pravi stres nas pogađa kad radimo ono što nam  ne odgovara, kad smo konfrontirani sa zadacima s kojima se ne možete identificirati…No to se djelatnicima DM-a ne događa.


SPIEGEL:  Ali uzmimo na primjer voditelja filijala. U njegovom djelokrugu ima mnogo zahtjevnih zadataka, sigurno se među njim nađe takvih koji mu nisu po volji…

Werner:  Generalno možemo reći da  stres, frustracija, preopterećenost… nastaje u situaciji u kojoj smatramo da radimo nešto što nema smisla.  A da  svi mi  katkada  radimo nešto s manje ili više veselja, rado ili nerado… to je već nešto drugo.


SPIEGEL: Možete li to pojasniti?

Werner:  Ilustrirat ću to jednim primjerom. Prošlog  adventa  bio sam gost u jednoj školi u Stuttgartu i družio se s učenicima.

Nakon predavanja jedno mi je djete  postavilo pitanje: „Koliko dugo ti već radiš ?“ Odgovorio sam protupitanjem: „ Djeco, što za vas znači rad?“  „Rad je ono za što ti dobro plate“ …„ Hm, a kad mama, tata ili baka nešto naprave za vas, na primjer pomognu vam napisati zadaću? Zar i to nije rad ?“    Na to je  jedna djete odgovorilo: „ Moja mama  puno toga radi ali preko volje“. A drugo djete je dodalo „ Mame  puno toga naprave za nas i kad im se da i kad im se neda. Al ipak to naprave jer nas vole“

I tu je poanta. Mnogim mamama se neda na primjer glačati rublje. No ipak taj mrski posao obave. Misle da je vrijedno  truda i  da ima smisla na taj način se angažirati za svoju obitelj.


SPIEGEL:  A ako sada sve to prenesemo u kontekst poduzeća ?

Werner:  Zadatak poduzetnika je da se pobrine za to da djelatnici vide smisao u onome što rade. Kao što je uloga poduzetnika da se pobrine da i klijenti vide smisao kad kupuju od tog poduzeća. Citirat ću jednog profesora: „ Puno govorimo  o  „know-how-u“  a premalo o „Know-why-u“.    Treba osvijestiti „zašto i zbog čega“ nešto radimo. Fokus je na  svrsishodnosti i uvjerenju u važnosti onoga što radimo.


SPIEGELDjelatnici  DM-a slijede misiju tvrtke ?

Werner:  Mislim da naši suradnici vjeruju kako je njihov rad u DM- u svrsishodan. A takvo uvjerenje pridonosi ublažavanju stresa. Mi u DM- u  gajimo kulturu preporuke. Nema striktnih radnih uputstava. Djelatnici uvijek imaju mogućnost izbora: ili će slijediti preporuku ili će sami pronaći bolji put. Pri tom se naravno vodi računa o tome da taj bolji put ne vodi u slijepu ulicu. No, zato su tu timski sastanci i dogovori.


SPIEGEL: Vaš moto glasi: „Povjerenje oplemenjuje čovjeka“. Što to točno znači za vaše djelatnike ?

Werner:  Mišljenja sam da je načelo „povjerenje je dobro, kontrola je još bolja“  neprimjenjivo kako u privatnom tako i u poslovnom životu. Timski rad  se bazira na povjerenju. Ne kaže se tek tako „ povjerit ću ti zadatak“…


SPIEGEL:  U današnje vrijeme ima radnih organizacija u kojima su pritisci i šikaniranje uobičajeni…

Werner:  Ako takvi poslovni subjekti imaju uspjeha na tržištu onda to nije zbog takvih metoda, već naprotiv, uprkos takvim metodama…..Moje je mišljenje da različita poimanja dovode do različitih načina ponašanja…. Za sebe znam reči da sam „pojmovni fetišist“.


SPIEGEL: Možete li to pojasniti ?

Werner: Poimanje svijeta oko nas  i osvještavanje svog poimanja svijeta, pomaže svakome od nas da se snađe u tom svijetu.…

Kada bih ja, na primjer, poimao da poduzeće treba funkcionirati poput sata… tada bih organizacijski drugačije ustrojio DM. No, ja poduzeće pojmim drugačije. U njemu vidim živi organizam, sa svim njegovim djelatnicima, njihovim brigama i potrebama ali i sa svim njihovim sposobnostima i kreativnim idejama koje doprinose uspjehu DM-a.

SPIEGEL: No, u DM-u ipak postoje propisi i hijerarhija.

Werner:  Odgovornost i proaktivnost  svakog  suradnika  te prihvaćanje određenih zajedničkih  pravila se međusobno ne isključuju. Vidite, ima ljudi koji u DM-u rade 25 godina ili duže. Ja u njima ne vidim trošak već kreativnu i cijenjenu snagu. Moja je odgovornost poduzetnika da  stvorim preduvjete za to…Ispričat ću Vam jedan za mene ključan doživljaj od prije 25 godina. Malo prije kraja radnog vremena ušao sam u  praznu prodavaonicu u Pirmasensu u kojoj nije bilo kupaca već sama prodavačica.  Predstavio sam joj se i upitao je kako vidi svoju ulogu u poduzeću. „Ah, nemam baš previše posla…“- odgovorila je ona malodušno.…. „Ali Vi ste ovdje jedina djelatnica i najvažnija osoba. Jer da nema Vas  - ovdje ne bi bilo nikoga.

Prodavačica u praznoj prodavaonici se možda u  jednom  trenutku može osjećati frustrirano i izgubiti iz vida svrsishodnost svog posla.No, objektivno je ona važna i značajna osoba jer je  jedina veza između klijenta i poduzeća.To je velika odgovornost i ona mora biti svijesna svog značaja. Ne samo zbog plaće koju prima…Ako nutarnja intencija i vanjsko djelovanje osobe nisu u skladu, nastaje disonanca, frustracija, stres...


SPIEGEL: Uvjereni ste da su svi ljudi kreativna bića i da vole doprinositi razvoju ?

Werner:  Da, to sam promatrao i kod mojih sedmero djece…. Bez takvog uvjerenja nebih nikome mogao pokloniti svoje povjerenje.


SPIEGEL:  Ima li među zaposlenicima DM-a takvih koji se ne mogu identificirati s idealima poduzeća pa ga napuštaju ?

Werner: Moja zapažanja su da je većina ljudi zadovoljna s korporacijskom kulturom  i njenim vrijednostima. Ima i djelatnika koji to nisu i stoga odlaze.


SPIEGEL: Da li  Vam se događaju razočaranja u ljude?

Werner:  Da, naravno. Ali to nas ne treba zavarati. U ljudima se zna naći mračni poriv…….Sjetimo se samo razdoblja kroz koja roditelji i djeca prolaze u doba puberteta. No,kad roditelj vjeruje  u jezgru dobrote u djetetu, to mu pomaže prebroditi teška razdoblja.


SPIEGEL:  Da li su djelatnici DM takvi sretnici da su u potpunosti lišeni stresa?

Werner: Ne, stresa ima i kod nas…No, kada osvijestimo djelovanje stresa i njegove uzroke, nismo mu više  bezuvjetno izloženi. Ne moramo upasti u zamku. Iz svake situacije možemo naći izlaz. U to sam u potpunosti uvjeren.

FUNBOX

Život 360 *Humor* Edumar * Mjerači

Dodaj RSS kanal RSS     Posjeti i naše stranice na: FB TW
web by Euroart 93
© 2010 SupraZdravlje. Sva prava pridržana.