Pretjerujem li s unosom soli?


Autor/Izvor: SUPRA, ŠNZ „Andrija Štampar

Objavljeno: 30.08.2012.

Printaj članak

Podijeli s prijateljima na:    


Ključne riječi:

Pretjerujem li s unosom soli?

Ljeto je, vrućina, znojimo se pa organizam uz vodu gubi i velike količine soli a to treba nadoknaditi. Sol  je životno važan sastojak tijela baš kao i voda, kisik…No, organizam je ne može sam stvoriti  pa je moramo unijeti  hranom i tekućinom.

Ali…pretjerujemo li s unosom soli? Statistike pokazuju da se uobičajenom prehranom dnevno unosi dvostruko ili trostruko više soli nego što nam je potrebno. Prema preporuci Svjetske zdravstvene organizacije (WHO) dnevni unos soli za zdravu odraslu osobu iznosi oko 5 grama (jedna čajna žličica). 

Oko 20% ukupnoga dnevnog unosa soli unosimo namirnicama koje prirodno sadrže sol (jaja, meso, riba, sirevi).

Naknadnim dosoljavanjem hrane kuhinjskom solju unesemo još 15 %. (Mali trik:  dosoljavanje zamijeniti začinskim biljem poput bosiljka, origana, vlasca, mažurana te i drugih začina jer poboljšavaju i mijenjaju okus hrane).

Ostalih 65%  otpada na "skrivenu" sol koju unosimo gotovom i polugotovom hranom te prerađenim namirnicama. Problem je što to najčešće ne prepoznajemo i ne ubrajamo  u ukupnu dnevnu količinu preporučenoga dnevnog unosa soli. Iako nam tijelo samo signalizira kad smo pretjerali. Refleksno znojenje lica i vrata može nastati pri pikantnim i jače začinjenim obrocima i tada govorimo o gustativnom znojenju.

Iz Škole narodnog zdravlja „Andrija Štampar“ poručuju: „ Prekomjerna upotreba soli jedan je od glavnih uzroka povišenog krvnog tlaka. Veći dio soli koji unosimo u organizam skriven je u gotovoj ili polugotovoj hrani.  Preporuka je ograničiti unos:

  • konzerviranu hranu: konzerviranu ribu, paštete, nareske, konzervirano povrće
  • suhomesnate i dimljene proizvode: nareske, šunku, kobasice
  • ukiseljeno povrće: kisele krastavce, paprike, masline, lučice
  • tvrde sireve sa zasićenim  mastima  i sol
  • slane grickalice: krekere, čips, perece, štapiće, kikiriki  pržen u ulju
  • dodatke prehrani: senf, kečap, majonezu, sojin umak, salatne preljeve, kocke za juhu, gotove juhe


Preporučeni dnevni unos soli  (grama/dan):
djeca do 1. godine= 1 gram;
djeca od 1. do 3. godine= 2 grama;
djeca od 4. do 7. godine = 3 grama;
djeca od 7. do 10. Godine= 5 grama;
ostale dobne skupine=  do 6 grama soli.  
 

FUNBOX

Život 360 *Humor* Edumar * Mjerači

Dodaj RSS kanal RSS     Posjeti i naše stranice na: FB TW
web by Euroart 93
© 2010 SupraZdravlje. Sva prava pridržana.